5دسامبر 2023- مقاله ی اخیراً منتشر شده در ژورنال Hypertension Research که نتیجه یک تحلیل فرعی از کارآزمایی PROTECT است، اثرات طولانی مدت ایپراگلیفلوزین بر فشار خون (BP) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 (T2D) را روشن کرد.

بر اساس این مطالعه درمان با ایپراگلیفلوزین باعث کاهش فشار خون در مقایسه با درمان کنترل در طول دوره پیگیری 24 ماهه شد. از آنجایی که کاهش فشار خون با کاهش وزن مرتبط بود، محققان گفتند که کاهش وزن ممکن است یکی از مکانیسم های کاهش فشار خون توسط مهار کننده های SGLT2 باشد.

محققان گزارش دادند که درمان با ایپراگلیفلوزین در طی یک دوره پیگیری 24 ماهه در مقایسه با گروه کنترل  به میزان متوسطی باعث کاهش فشار خون سیستولیک(3.6- میلی متر جیوه) شد.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که مهارکننده‌های کوترانسپورتر-۲سدیم-گلوکز (SGLT2) اثر کاهشی بر فشار خون دارند، اما اطلاعات بلندمدت مرتبطی در این زمینه وجود ندارد. بنابراین، دکتر Atsushi Tanakaو همکارانش از گروه پزشکی قلب و عروق، در دانشگاه ساگا در ژاپن اثر ایپراگلیفلوزین بر فشار خون، و ارتباط بین کاهش فشار خون و تغییرات در متغیرهای متابولیکی قلبی در بیماران مبتلا به دیابت، را بررسی کردند.

محققان یک تحلیل فرعی از کارآزمایی PROTECT- یک مطالعه ی تصادفی، چند مرکزی و برچسب باز- برای ارزیابی تاثیر ایپراگلیفلوزین بر تاخیر آترواسکلروز کاروتید در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام دادند.

شرکت کنندگان به طور تصادفی در دو گروه ایپراگلیفلوزین و کنترل قرار گرفتند. نقطه پایانی اولیه مطالعه به عنوان تغییر فشار خون سیستولیک طی 24 ماه تعیین شد. محققان همچنین ارتباط بین تغییرات فشار خون سیستولیک و متغیرهای قلبی متابولیک را ارزیابی کردند. در هر گروه مطالعه، در مجموع 232 شرکت‌کننده واجد شرایط وارد شدند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

· در طول دوره ی مطالعه 24 ماهه، میانگین فشار خون سیستولیک در گروه ایپراگلیفلوزین کمتر بود.

· در ماه 24ام، تفاوت بین گروهی (ایپراگلیفلوزین منهای کنترل) در میانگین تغییر فشار خون سیستولیک نسبت به سطح پایه 3.6- میلی‌متر جیوه بود و این کاهش فشار خون سیستولیک در گروه ایپراگلیفلوزین در زیر گروه‌های مورد بررسی، ثابت بود.

· تغییرات در فشار خون سیستولیک به طور قابل توجهی با تغییرات شاخص توده بدنی در گروه ایپراگلیفلوزین مرتبط بود، در حالی که هیچ ارتباط معنی داری با سایر متغیرهای قلبی متابولیکی آزمایش شده، مشاهده نشد.

محققان نوشتند: در طول دوره ی 24 ماهه پیگیری، درمان با ایپراگلیفلوزین در مقایسه با درمان شاهد با کاهش فشار خون همراه بود.

آنها نتیجه گیری کردند: از آنجایی که کاهش فشار خون با کاهش وزن مطابقت داشت، کاهش وزن ممکن است یکی از مکانیسم‌های کاهش فشار خون توسط مهارکننده‌های SGLT2 باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/ipragliflozin-tied-to-long-term-reduction-in-bp-in-diabetes-patients-protect-trial-analysis-121142